تحلیلی بر معیارهای مکان یابی اکوکمپ گردشگری عشایری در کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه معماری و شهرسازی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، ایران

2 استادیار، ژئومورفولوژی، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. (پژوهشگر پاره وقت پژوهشکده کردستان‌شناسی، دانشگاه

3 دانشجوی گروه ژئومورفولوژی، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

10.22034/jsnap.2024.430969.1082

چکیده

مقدمه: علی‌رغم اهمیت مکانیابی اکوکمپ‌های گردشگری عشایری در حفاظت از محیط‌زیست و توسعه پایدار جوامع عشایری، در زمینه معیارها و زیرمعیارهای شناسایی اکوکمپ‌ها مطالعات اندکی صورت گرفته است. از این‌رو پژوهش حاضر می‌تواند مبنایی برای مطالعات مرتبط با مکانیابی اکوکمپ گردشگری عشایری در ایران باشد.

هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و تبیین معیارها و زیرمعیارهای کلیدی برای مکانیابی اکوکمپ گردشگری عشایری در ایران است.

روش شناسی تحقیق: پژوهش حاضر با رویکرد سیستماتیک (مطالعه اسناد و مقالات مرتبط با موضوع مورد مطالعه) انجام گرفته است.

قلمرو جغرافیایی پژوهش: قلمرو مد نظر در پژوهش حاضر، زیست‌بوم‌های عشایری در ایران است که جامعه عشایری از ادوار گذشته تاکنون در آن‌ها ساکن هستند.

یافته‌ها و بحث: برای مکانیابی اکوکمپ گردشگری عشایری شش معیار توپوگرافی، لیتولوژی، هیدرولوژی، زیست محیطی، اقلیمی و انسانی ارائه شد که در مجموع 22 زیر معیار (ارتفاع، شیب، جهت شیب، تابش سالانه خورشید، زمین‌شناسی، فاصله از گسل، تراکم گسل، فاصله از زمین لغزش، فاصله از رودخانه، تراکم رودخانه، فاصله از نقاط سیل‌خیز، تراکم نقاط سیل‌خیز، فاصله از مناطق حفاظت شده، فاصله از محل دفن پسماند و سایر منابع آلاینده، متوسط دمای سالیانه، متوسط بارش سالیانه، کاربری اراضی، فاصله از جاده، فاصله از شهر، فاصله از روستا، فاصله از ایل‌راه و فاصله از محل اسکان موقت عشایر) را شامل می‌شوند.

نتایج: با توجه به وسعت زیاد قلمرو جامعه عشایری ایران، انتخاب معیارها و زیرمعیارها مکانیابی اکوکمپ‌های گردشگری عشایری نسبی بوده و متناسب با محدوده‌های مورد بررسی، اهمیت آن‌ها متفاوت است.

نتایج: با توجه به وسعت زیاد قلمرو جامعه عشایری ایران، انتخاب معیارها و زیرمعیارها مکانیابی اکوکمپ‌های گردشگری عشایری نسبی بوده و متناسب با محدوده‌های مورد بررسی، اهمیت آن‌ها متفاوت است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات