تحلیل عوامل مؤثر در پایدارسازی الگوی مدیریت منابع آب در سکونتگاه‌های روستایی (مطالعه موردی: شهرستان مراغه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی روستائی، دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 دانشیاری گروه جغرافیا دانشگاه تبریز

3 استادیار گروه جغرافیا دانشگاه تبریز

4 دانشیار گروه جغرافیا دانشگاه تبری

10.22034/jsnap.2024.426209.1079

چکیده

مقدمه: آب عاملی مهم برای تشدید کشاورزی پایدار بوده و به طور مستقیم در ابعاد مختلف پایداری (اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیست‌محیطی) تاثیر می‌گذارد و به همین جهت شناسایی عوامل موثر در پایدارسازی آن از ضروریات است.

هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی و شناخت عوامل مؤثر در پایدارسازی الگوی مدیریت منابع آب در سکونتگاه‌های روستایی شهرستان مراغه است.

روش شناسی تحقیق: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت و روش، توصیفی-تحلیلی است. جهت گردآوری داده‌ها و اطلاعات از مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی استفاده گردید. جامعه آماری نیز 20452 نفر از بهره‌برداران زراعی و باغی روستاهای شهرستان مراغه است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 377 نفر از بهره‌برداران برای انجام تحقیق انتخاب شدند. ضمناً، با استفاده از فاکتورهای تعداد بهره‌بردار کشاورزی و طبقات ارتفاعی 20 درصد از روستاهای شهرستان که شامل 32 روستا می‌شود، به عنوان نمونه و برای انجام مطالعه انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات تحقیق از آمارهای توصیفی و آمار استنباطی (تی تک نمونه‌ای، تحلیل عاملی و ...) در نرم‌افزار SPSS استفاده شد.

قلمروجغرافیایی پژوهش: قلمرو مکانی سکونتگاه‌های روستایی شهرستان مراغه است.

یافته ها و بحث: با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تعداد 7 عامل بعد از دوران عامل‌ها بدست آمده که مجموعاً 8/74 درصد واریانس کل متغیرها را تبیین کردند و به‌عبارتی 8/74 درصد از متغیرهای در 7 عامل اصلی در راستای پایدارسازی الگوی مدیریت منابع آب در شهرستان مراغه توضیح داده شده و در این میان عامل آوال با مقدار ویژه 80/2 و درصد واریانس 35/13 درصد مهمترین عامل شناخته شدند.

نتایج: مهمترین عواملی که در پایدارسازی الگوی مدیریت منابع آب در فضاهای روستایی شهرستان مراغه نقش دارند عبارتند از؛ 1-مدیریت تغییر الگوی کشت و اعطای تسهیلات، 2) افزایش مشارکت روستاییان و بیمه کردن محصولات کشاورزی، 3) مدیریت آبیاری، تغییر الگوی کشت و ارتقای آگاهی کشاورزان، 4) شکل و فرم اراضی کشاورزی آبی، 5) استفاده از روش‌های نوین آبیاری و سرمایه‌گذاری، 6) افزایش آگاهی و ارتباط بهره‌برداران و 7) تشکیل تعاونی‌های آببران

کلیدواژه‌ها

موضوعات