%0 Journal Article %T شناسایی عوامل مؤثر بر ترک تحصیل دانش آموزان در مقطع متوسطه مناطق عشایر شهرستان ماهنشان %J مطالعات برنامه ریزی قلمرو کوچ نشینان %I انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ایران %Z 2821-0530 %A مظفری قره بلاغ, صدیقه %A چراغی, مهدی %D 2023 %\ 01/21/2023 %V 2 %N 2 %P 151-160 %! شناسایی عوامل مؤثر بر ترک تحصیل دانش آموزان در مقطع متوسطه مناطق عشایر شهرستان ماهنشان %K ترک تحصیل %K توسعه انسانی %K فقر %K مناطق عشایر %K شهرستان ماهنشان %R 10.22034/jsnap.2023.385055.1046 %X مقدمه:  کسب دانش، نقطه آغاز رشد و تکامل انسان­ها و حرکت جوامع به سوی توسعه پایدار است. به همین جهت در جوامعی که در دنیای امروز از نرخ تحصیلات کمتری برخوردارند با مشکلات بیشتری روبه رو هستند و حرکت آنها به سوی پیشرفت کندتر است.هدف پژوهش:  این پژوهش با ضرورت توجه به شناخت عوامل موثر بر افراد بازمانده از تحصیل در دانش­آموزان دوره دوم متوسطه مناطق عشایر شهرستان ماهنشان استان زنجان تنظیم شده است و هدف اصلی آن شناسایی عوامل مرتبط بر  ترک تحصیل این دانش­آموزان می­باشد.روش­شناسی تحقیق: نوع تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی می­باشد. جامعه آماری تحقیق دانش­آموزان بازمانده از تحصیل در نواحی عشایر نشین شهرستان ماهنشان می­باشد که 127 دانش اموز ترک تحصیل کرده به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گرداوری اطلاعات به صورت کتابخانه­ای و میدانی (پرسشنامه)  و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن) استفاده شده است.قلمروجغرافیایی پژوهش:  قلمرو جغرافیایی پژوهش شامل مناطق عشایر نشین شهرستان ماهنشان می­باشد.یافته­ها و بحث:  یافته­های تحقیق نشان می­دهد، عوامل اقتصادی با مقدار ویژه 109/5 و درصد توجیح 25.5 درصد مهم­ترین عامل مؤثر بر ترک تحصیل دانش­آموزان مناطق عشایرنشین استان زنجان می­باشد. همچنین نتایج آزمون فریدمن  نشان می­دهد، بالاترین میانگین مربوط به بعد آموزشی و اقتصادی و کمترین مربوط به ابعاد فردی و خانوادگی می­باشد. همچنین با توجه به آماره آزمون و سطح معناداری تفاوت معناداری بین میانگین رتبه­ای شاخص­ها وجود دارد.نتایج: عدم امکانات و تسهیلات مطلوب آموزشی یکی دیگر از عوامل مؤثر در ترک تحصیلی دانش­آموزان است. کمبود معلمان مجرب و توانا در انتقال مطالب و موضوع‌های درس به دانش­آموزان، وجود ضعف در روش‌های تدریس و تکیه بر محفوظات، تراکم جمعیت در کلاس، فشردگی برنامه‌های درسی و کمک آموزشی، دوری مدرسه از محل سکونت و ده‌ها مسئله دیگر در مورد شرایط نامطلوب آموزشی و همچنین امکانات و تسهیلات تحصیلی نامناسب، از عوامل قابل توجه در ایجاد ترک تحصیلی است. %U https://www.jsnap.ir/article_168725_3128ccfac1cd1274e2d98c7e8a502fa9.pdf