@article { author = {Khalili, Reza and Taghipour, Faezeh and Shahnoshi froshani, Mojtaba and Koshafar, Mohammad}, title = {Provide a media model to promote a culture of preserving the environment and natural resources in the user community of the country}, journal = {Nomadic Territory Planning Studies}, volume = {2}, number = {1}, pages = {53-64}, year = {2022}, publisher = {Iranian Association of Geography and Rural Planning}, issn = {2821-0530}, eissn = {2821-0530}, doi = {}, abstract = {Introduction Environmental crisis is one of the most important challenges that humanity is facing in this century. The way to face this environmental crisis is definitely decisive in the quality of life of the current and future generations. Many of these environmental problems are rooted in the lack of awareness and cultural weakness in the relationship between humans and naturePurpose of the research: The goal is to know the causal conditions in order to promote the culture of preserving the environment and natural resources.Methodology The approach of the current research is qualitative and the data theory method based on the systematic approach of Strauss and Corbin is used as the research method.Geographical area of research The geographical scope of this research is related to the local communities of users all over the country of Iran.Results and discussion Causal conditions in this research, which are the reasons that motivated the researcher to conduct this research and made him seek to provide a model for the central phenomenon of media education. Therefore, the results obtained from among the categories extracted from all the interviews showed that in the media dimension, economic dimension, managerial dimension and social dimension of the main categories, the causal conditions of the media have been obtained and used in order to achieve the goals.Conclusion Managers' use of media and public relations and media analyzes of the environment play a fundamental role in good environmental governance. Therefore, the most rational thing is to give the highest value to the media as background factors for the maintenance of national resources.}, keywords = {Media,culture,Environment,user community,Natural resources}, title_fa = {تحلیل شرایط علی ارتقاء فرهنگ حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در جامعه بهره برداران کشور}, abstract_fa = {مقدمه:  بحران زیست محیطی یکی از مهم­ترین چالش­هایی است که بشر در قرن حاضر با آن روبه روست. شیوۀ رویارویی با این بحران محیط زیستی قطعاً در کیفیت زندگی نسل حاضر و آتی تعیین کننده است. بسیاری از این مشکلات محیط زیستی در فقدان آگاهی و ضعف فرهنگی، در ارتباط بین انسان و طبیعت ریشه دارد.هدف پژوهش:  شناخت شرایط علی به منظور ارتقاء فرهنگ حفظ محیط زیست و منابع طبیعی است.روش­ شناسی تحقیق: رویکرد پژوهش حاضر از نوع کیفی است و از روش نظریه داده بنیاد رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین به عنوان روش پژوهش استفاده می­شود.قلمروجغرافیایی پژوهش: قلمرو جغرافیای این پژوهش مربوط به جوامع محلی بهره­برداران سراسر کشور ایران است.یافته ­ها و بحث: شرایط علّی در این پژوهش که همان علل ترغیب و انگیزه محقق به انجام این پژوهش بوده و باعث شده است که برای پدیده محوری یعنی همان آموزش رسانه­ای به دنبال ارائه مدلی باشد. بنابراین نتایج حاصل از بین مقوله­های استخراج از کل مصاحبه­ها نشان داد در بعد رسانه­ای،  بعد اقتصادی، بعد مدیریتی و بعد اجتماعی مقوله­های محوری، شرایط علّی رسانه­ای را حاصل و در راستای نیل به اهداف و پیامدها به کار گرفته شد.نتایج: استفاده مدیران از رسانه و روابط عمومی و تجزیه و تحلیل­های رسانه­ای از محیط زیست، نقش اساسی در حکمرانی مطلوب زیست محیطی برعهده دارد. از همین رو، عقلایی­ترین کار این است که برای نگهداری از منابع ملی به رسانه­ها به عنوان عوامل زمینه­ای بیشترین بها داده شود.}, keywords_fa = {رسانه,فرهنگ,محیط زیست,بهره برداران,منابع طبیعی}, url = {https://www.jsnap.ir/article_159423.html}, eprint = {https://www.jsnap.ir/article_159423_3102ee70a2b871478faf428e59d29358.pdf} }