@article { author = {Mozaffari, Mahsa and Cheraghi, Mehdi}, title = {Analyzing the factors on the dropout of secondary school students in nomadic areas of Mahenshan County}, journal = {Nomadic Territory Planning Studies}, volume = {2}, number = {2}, pages = {151-160}, year = {2023}, publisher = {Iranian Association of Geography and Rural Planning}, issn = {2821-0530}, eissn = {2821-0530}, doi = {10.22034/jsnap.2023.385055.1046}, abstract = {Introduction: Acquisition is the starting point for the growth of knowledge and people and the movement of societies towards sustainable development. For this reason, societies with a lower education rate face more problems in today's world, and their movement is towards progress.Purpose of the research: The research aimed to find the factors affecting the dropouts of second-year high school students in the nomadic areas of Mahenshan County, Zanjan Province.Methodology: The type of research is applied and descriptive-analytical. The statistical population of the research is the students who left school in the nomadic areas of Mahenshan County, where 127 school dropouts were selected as a sample. The collection method was library and field (questionnaire), and descriptive and inferential statistics (exploratory factor analysis and Friedman's test) were used to analyze the information.Geographical area of research: The research scope includes the nomadic areas of Mahneshan.Results and discussion: The research findings show that economic factors with a specific value of 5.109 and a justification percentage of 25.5% are the most important factors in the dropout of students in the nomadic areas of Zanjan province.Conclusion: Friedman's test showed that the highest scores are related to economics and the lowest are related to individual and family educational dimensions. Also, according to the test statistic and significance level, there is a significant difference between the ranks of the indicators. The lack of suitable educational facilities is another effective factor in students dropping out of school. Following them are the issues such as experienced and capable teachers in conveying lesson materials and topics to students, the existence of weakness in teaching methods and relying on reservations, teaching the crowd in the classroom, educational programs and educational assistance, the distance of the school from the place of residence.}, keywords = {Dropping out of school,Human development,Poverty,Zanjan Province}, title_fa = {شناسایی عوامل مؤثر بر ترک تحصیل دانش آموزان در مقطع متوسطه مناطق عشایر شهرستان ماهنشان}, abstract_fa = {مقدمه:  کسب دانش، نقطه آغاز رشد و تکامل انسان­ها و حرکت جوامع به سوی توسعه پایدار است. به همین جهت در جوامعی که در دنیای امروز از نرخ تحصیلات کمتری برخوردارند با مشکلات بیشتری روبه رو هستند و حرکت آنها به سوی پیشرفت کندتر است.هدف پژوهش:  این پژوهش با ضرورت توجه به شناخت عوامل موثر بر افراد بازمانده از تحصیل در دانش­آموزان دوره دوم متوسطه مناطق عشایر شهرستان ماهنشان استان زنجان تنظیم شده است و هدف اصلی آن شناسایی عوامل مرتبط بر  ترک تحصیل این دانش­آموزان می­باشد.روش­شناسی تحقیق: نوع تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی می­باشد. جامعه آماری تحقیق دانش­آموزان بازمانده از تحصیل در نواحی عشایر نشین شهرستان ماهنشان می­باشد که 127 دانش اموز ترک تحصیل کرده به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گرداوری اطلاعات به صورت کتابخانه­ای و میدانی (پرسشنامه)  و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن) استفاده شده است.قلمروجغرافیایی پژوهش:  قلمرو جغرافیایی پژوهش شامل مناطق عشایر نشین شهرستان ماهنشان می­باشد.یافته­ها و بحث:  یافته­های تحقیق نشان می­دهد، عوامل اقتصادی با مقدار ویژه 109/5 و درصد توجیح 25.5 درصد مهم­ترین عامل مؤثر بر ترک تحصیل دانش­آموزان مناطق عشایرنشین استان زنجان می­باشد. همچنین نتایج آزمون فریدمن  نشان می­دهد، بالاترین میانگین مربوط به بعد آموزشی و اقتصادی و کمترین مربوط به ابعاد فردی و خانوادگی می­باشد. همچنین با توجه به آماره آزمون و سطح معناداری تفاوت معناداری بین میانگین رتبه­ای شاخص­ها وجود دارد.نتایج: عدم امکانات و تسهیلات مطلوب آموزشی یکی دیگر از عوامل مؤثر در ترک تحصیلی دانش­آموزان است. کمبود معلمان مجرب و توانا در انتقال مطالب و موضوع‌های درس به دانش­آموزان، وجود ضعف در روش‌های تدریس و تکیه بر محفوظات، تراکم جمعیت در کلاس، فشردگی برنامه‌های درسی و کمک آموزشی، دوری مدرسه از محل سکونت و ده‌ها مسئله دیگر در مورد شرایط نامطلوب آموزشی و همچنین امکانات و تسهیلات تحصیلی نامناسب، از عوامل قابل توجه در ایجاد ترک تحصیلی است.}, keywords_fa = {ترک تحصیل,توسعه انسانی,فقر,مناطق عشایر,شهرستان ماهنشان}, url = {https://www.jsnap.ir/article_168725.html}, eprint = {https://www.jsnap.ir/article_168725_3128ccfac1cd1274e2d98c7e8a502fa9.pdf} }