@article { author = {Nikbakhsh, Bahram}, title = {Critique of the documentary film Grass in Bakhtiari tribe from the perspective of ethnographic sociology}, journal = {Nomadic Territory Planning Studies}, volume = {1}, number = {2}, pages = {31-38}, year = {2022}, publisher = {Iranian Association of Geography and Rural Planning}, issn = {2821-0530}, eissn = {2821-0530}, doi = {}, abstract = {Introduction "Grass" is one of the first ethnographic documentaries, a film directed by Marianne Cooper, Shod Sack and American Harrison, made in 1304 AH (1925 AD).Purpose of the research: The subject of this film is the visual narration of the Baba Ahmadi tribe migrating from the Bakhtiari tribe under the leadership of Haidar Khan and his son Lotfali as the main character, which is a type of field research with observation and participation.Methodology The present study critiques sociological and film studies using the method of "ethnography" influenced by American romantic theory and compares it with Malinowski's theory in New Guinea. The research method is documentary and historical, and based on the content analysis, the film "Grass" is "interpretive".Geographical area of research The study area is Koohrang, Lali and Masjed Soleiman counties. According to the grass film, more than fifty thousand men and women, along with a large number of cattle, started migrating from Khuzestan to Chaharmahal and Bakhtiari at a distance of more than 500 km in the spring (early May).Results and discussion Based on the secondary analysis, the findings related to the film "Grass" were reviewed and critiqued, then by matching the findings and comparing it with the original contents of the film, its theme was critically reviewed and analyzed. Finally, while reviewing and criticizing the film, it was found that: "Lack of reflection" is evident in ethnography.Conclusion Based on the "Emik" method in the ethnographic method, it can be said that Cooper and his colleagues viewed the events around them more from their own point of view than the nomadic people of Bakhtiari tribe. Also, based on the "ethical" approach (internal view of what is happening around), the theme of the film was criticized, because according to Georgel Pasad's view, active and participatory observation should always be formed in the field of research. It can also be said that the film "Grass" has a kind of "Orientalist" view (from the point of view of Edward Said), because "Orientalism" is a history of the East in a way that is preferred by Westerners.}, keywords = {Bakhtiari Tribe,Ethnography,grass film,Cooper,Sak and Hariston}, title_fa = {نقد و بررسی فیلم مستند علف در ایل بختیاری از منظر جامعه شناسی قوم نگارانه}, abstract_fa = {مقدمه:  «علف» از نخستین فیلم های مستندی است که درون مایه مردم نگارانه دارد، فیلمی به کارگردانی مریان کوپر، شود ساک و هریستون امریکایی که در سال1304 هجری شمسی (میلادی1925) ساخته شد.هدف پژوهش:  هدف این فیلم، روایت تصویری کوچ طایفه بابااحمدی از ایل بختیاری به سرپرستی حیدر خان و پسرش لطفعلی بعنوان شخصیت اصلی است، که از نوع تحقیقات میدانی مشاهده همراه با مشارکت محسوب می شود.روش­ شناسی تحقیق:  پژوهش حاضر به نقد جامعه شناختی و بررسی فیلم با استفاده از روش «اتنوگرافی» متاثر از نظریه رمانتیک آمریکایی و مقایسه آن با نظریه مالینوفسکی در گینه نو پرداخته است. روش پژوهش، اسنادی و تاریخی و بر اساس تحلیل محتوی، فیلم «علف» به شکل «تاویل گرایانه» است.قلمروجغرافیایی پژوهش: محدوده مورد مطالعه شهرستان های کوهرنگ، لالی و مسجدسلیمان می باشد. بر اساس فیلم علف، تعداد افراد کوچ رو بیش از پنجاه هزار نفر زن و مرد به همراه احشام زیادی، کوچ را از خوزستانبه سمت چهارمحال و بختیاری به فاصله بیش از 500 کیلومتر در فصل بهار(اوایل اردیبهشت ماه) آغاز نمودند.یافته ­ها و بحث: بر اساس تحلیل ثانویه، یافته های مرتبط با فیلم «علف» مورد بررسی و نقد قرار گرفت، سپس با تطبیق یافته های بدست آمده و مقایسه آن با اصل محتویات فیلم، به شکل انتقادگرایانه درون مایه آن بررسی و تحلیل شد. در نهایت ضمن بررسی و انتقادات وارده بر فیلم مشخص شد که: «عدم رعایت بازتابندگی» در قوم نگاری مشهود است.نتایج: بر اساس روش «امیک» در روش قوم نگارانه می توان گفت که کوپر و همکارانش وقایع پیرامون را بیشتر از زاویه دید خود می نگریستند تا مردمان کوچرو ایل بختیاری. همچنین بر اساس رویکرد «اتیک»(نگاه درونی به اتفاقات پیرامون)، درون مایه فیلم مورد نقد قرار گرفت، چرا که مطابق دیدگاه ژرژلاپاساد، مشاهده گری فعال و همراه با مشارکت همواره باید در میدان تحقیق شکل گیرد. همچنین می توان گفت که فیلم «علف» از یک نوع نگاه «اورینتالیستی»(از دیدگاه ادوارد سعید) برخوردار است، چون، «اورینتالیسم»، تاریخ دروعینی از شرق به شیوه دلخواه و مورد علاقه غربیان است.}, keywords_fa = {ایل بختیاری,قوم نگاری,فیلم علف,کوپر,ساک و هریستون}, url = {https://www.jsnap.ir/article_148295.html}, eprint = {https://www.jsnap.ir/article_148295_61c2f457665ad227cf52109c878747c6.pdf} }